Intentia de cumparare, atat in centrele comerciale cat si cea online, va scadea drastic in urmatoarele luni, arata un studiu global amplu efectuat in aprilie de McKinsey pe mai mai multe piete relevante din Europa, cele doua Americi, Orientul Mijlociu, Asia si Africa. Cumparaturile fizice din centrele comerciale si mall-uri se vor reduce dramatic, chiar si cu 70-80%, mai spune cercetarea McKinsey pe comportamentele de consum post-pandemie, in timp ce intentia de cumparare in online va inregistra la randu-i scaderi de pana la 40%, chiar si in tari in care nu a fost introdusa carantina totala.

Cifrele nu arata bine per ansamblu si nici daca ne uitam la diferite piete nu sunt prea multe vesti pozitive. Ma uit la rezultatele studiului pentru Polonia, locomotiva Europei Centrale si de Est, o referinta si un azimut la care ne uitam de 10 ani incoace – “cand ajungem din urma Polonia” ar fi putut fi un obiectiv de tara rezonabil; nu stiu daca mai e cazul.

Polonezii sunt asadar extrem de sceptici; peste 85% nu cred ca economia lor isi va reveni in urmatorul an; peste jumatate isi vor reduce bugetele de cheltuieli si doua treimi cred ca veniturile lor vor scadea. Interesant ca exista si contraintuitivi – o treime spera sa castige mai mult. Nice.

Pe categorii de cheltuieli, dezastrul incepe, cum era de asteptat, de la turism, transporturi aeriene, cumparare de masini, fitness, entertainment out of home, HoReCa, bijuterii, fashion samd – taiere de cheltuieli masive in aceste domenii.

Un indiciu major si relevant despre cat de sus e bariera de anxietate a consumatorilor: la doua saptamani dupa ce mall-urile si centrele comerciale erau deja deschise, trei sferturi (74%) din consumatorii chinezi nu intrasera in vreun mall. Iar chinezii au ceva apetit de consum...

Transferul inevitabil spre online dar si consumul crescut de social si de content media par a fi oportunitatile pe care le va crea aceasta criza post-pandemica. Mult mai mult focus pe dobandirea de competente digitale sau in curs de asimilare, practic un val de e-learning care vine din nevoia masiva de adaptare la situatia de lockdown – sunt de asemenea, factori de urmarit in lunile care vor urma. Pare evident ca online-ul nu va reusi sa stopeze declinul consumului de bunuri de folosinta indelungata, fie ca vorbim de imbracaminte, moda, produse de lux.

We’ll see. Este deja evident ca lumea va deveni un amestec tulbure de tendinte si amenintari si oportunitati. Cine va gandi si va vedea limpede in tot creuzetul asta va castiga.

Photo – copyright Traian Panghe, Prague, 2017