E greu de rostit si de acceptat gandul dar asta e adevarul – in astfel de momente, marketingul si brandurile nu prea mai conteaza. Au iesit de pe radarul emotional, rational, al oricarui consumator iar oamenii fac alegeri pe modul masinal, nu consuma prea multe miligrame de efort afectiv. Ok, probabil ca pastram niste atasamente, “mor daca nu comand burgerul ala de la … ” dar daca mai vine si rece si naclait si dupa trei ore – n-au nici o vina baietii de la apps-urile de curierat si delivery, this is pandemic – e foarte posibil ca brandul ala sa dispara din memoria si-asa incarcata de statistici morbide si imagini triste cu orase parasite, ca un cosmar de care nu vrei sa-ti mai amintesti.

Dramatizez si speculez, evident dar e clar brandurile nu mai au acces la afectivitatea noastra. Toate rezervele cu adevarat importante au fost depozitate intr-un bunker. Si e si firesc, pana la urma – oamenii isi concetreaza afectele catre lucrurile cu adevarat esentiale: familie, copii, parinti, prieteni apropiati, iubite, iubiti, propria sanatate, bani, masina, combustibil, caldura in casa – ok, a venit vara, take it out – mancare, electricitate, net, netflix, hbogo/prime etc si gata.

Sa nu ne amagim, astia din marketing, ca oamenii beau milioane de cutii din berea aia pentru ca noi muncim de zori pana-n noapte lunile astea si facem spoturi mega-emotionale. Oamenii aleg sa bea berea aia pentru ca da, o tin minte, au mai baut-o, fac un rapel simplu la memoria trecuta si asta e.

In vremurile tulburi, se despart apele alea intre esential si neesential. Savantii si magarii la mijloc, zicea Napoleon inaintea unei batalii din campania din Egipt. In felul lui memorabil si concis, Bonaparte a spus de fapt ca stiinta – ca si arta, de altfel – nu ne foloseste prea mult in vremuri de razboi dar hai s-o pastram pentru dupa, ca va fi importanta.

Ma tot gandeam si eu saptamanile astea citind materiale pe tot felul de site-uri de marcomm care se preocupa si se intreaba – ce fel de marketing mai e de facut in aceste momente. In general, pare ca lumea a fost blocata in case, nu doar fizic ci si mental. Mai toate campaniile au practic aceleasi cadre emotional-dragute, prea dragute, ai putea sa schimbi pack shot-urile intre ele. Sigur, ridicam moralul oamenilor dar e o linie subtire intre uplifting si pathetic… Si dupa ce am scris paragraful asta si povesteam cu o colega din industrie si radeam, zice, staaai, sa-ti trimit ceva fix despre asta – si anume acest montaj.

Altfel, mi-a placut de Coca-Cola care a taiat orice investitie in marketing in martie si cand a revenit, a facut-o in style; usor tardiv, ergo usor irelevant; dar asta asa, la bani foarte marunti. Simpatic si remake-ul with-a-twist la Whassssssup-ul de acum 20 si de ani – pare cam cliseu in primele secunde chiar si pe la mijloc dar wait a minute pana la final, ca are un twist tare. A strans fastcompany o serie intreaga de exemple.

De la noi, mi-au placut doua de la Carrefour – aici si aici – sincer, deschis, uite ce facem, lucruri concrete, no bullshit. Primul nu are deloc branding dintr-ala de iti intra-n nas, ca un roi de tantari la 9 seara, la Sfantu sau la Krapets – parca aia de la Vadu erau totusi mai rai – si merita un premiu special doar pentru asta.

Si tot de pe la noi un asa nu pentru veselia excesiva si feelingul ala “de actiune”, de Vietnam-de-plastic. Singurul lucru bun aici ar fi posibilul flirt intre ea si livrator, daca tot o tine ala intruna cu mitraliera aia si cu “vreau munitie”..

Mi se pare ca in loc sa consumi resurse cu siropuri, e preferabil si mult mai util sa te gandesti bine-bine la ce vrei sa faci cand stii mai multe, cand se clarifica lucrurile. Si vii cu ceva relevant. Pentru ca tot efortul asta de acum mi se pare degeaba. Audienta e o turma imensa de oameni captivi, alienati, stresati, fara un orizont de asteptare, cu sute de branduri bazaind inutil pe langa ei – heey, suntem noooi, treceam pe aici si-am zis sa te distraaam..
Si le arati ce? Fix situatia in care ne aflam, ambalata “simpatic”, cu muzici mai vesele sau mai triste. A, ok… deci asta e efortul tau strategic. Wow.

Photo – copyright Traian Panghe, Lisabona, 2018