Categories
business marketing planetarium

Retail&HoReCa Marketing In The Times Of COVID

Mi-amintesc de valva creata de articolul scris de un nume important din HoReCa autohtona. Altfel un antreprenor remarcabil, cu o putere de revenire demna de un documentar, hai nu pe Netflix dar macar pe profit.ro TV, consemnata intr-o carte foarte bine scrisa, pe care a remarcat-o si Hostiuc in ZF, Catalin Mahu tranteste pe masa un diagnostic nenegociabil – decat sa risc, mai bine nu deschid. Si enumera el riscurile, de toate felurile, reale, exagerate, surmontabile, pe care le-ar intampina. Ecourile de pe facebook se asezau cumva in siajul trist a resemnarii, cateva nume din advertising si industria vinului admiteau si ei ca da, va fi complicat, nu sunt solutii. Ce mi s-a parut de-atunci straniu era pozitia de asteptare a drobului de sare. Nu mai bine ne gandim totusi sa reinventam lumea de dupa 15 mai? Pentru ca va fi o altfel de lume. Cu multe spaime, cu multe restrictii, cu putine marje de manevra.
Tot atunci, cred ca in aceeasi zi, citeam acest material de pe businessmagazin care mi-a placut fix pentru ca cei doi tineri arhitecti asta faceau – gandeau si cautau solutii. Retailul care migreaza in online, receptia hotelului in buzunarul turistului, camping upscale in loc de hoteluri si tot felul de idei – important e sa gandim o altfel de lume, mai ales ca ne ajuta si tehnologia.

Strategia asta pe survival mode, wait and see – trece si asta, iese un vaccin, toate vor fi ca inainte, n-are sens sa cheltui cu tehnologia, oamenii vor veni la mall oricum, dupa izolarea asta – mi se pare ca nu e deloc singulara. Mai ales cei din marele retail, big shopping players, mall-urile au probabil acest tipar de gandire. Au investit enorm intr-un way of life, e greu si foarte inertial sa admiti ca lumea construita de tine – cu sutele de mii de metri patrati care asteptau trafic de mii de oameni pe ora si sute de mii pe weekend care-s acum pustii – poate deveni useless, decor de filme distopice.

Adevarul, ca intotdeauna, se plaseaza smechereste undeva intre. Sigur ca oamenii vor iesi in cele din urma la mall dar cei care vor avea de castigat forever de-aici inainte sunt cei care vor inova pentru a-i proteja pe oameni. Iar oamenii vor vedea si vor simti asta pe propria piele. Si atasamentul fata de cei care au grija de sanatatea lor va fi urias. Ii vor rasplati, le vor deveni loiali si fideli – mai vin aici pentru ca am vazut cu ochii mei si am simtit ce lucruri au facut ca sa ma protejeze.

It’s that simple. Si studiile confirma aceste supozitii intuitive – marea majoritate a respondentilor dintr-un studiu recent Edelman cred ca un brand sau o companie care pune profitul/banii pe primul plan, in detrimentul oamenilor, va pierde increderea consumatorilor like forever – detalii si intreg studiul, aici.

So, pe piata vor concura cei care nu reusesc sa isi transforme locul pentru ca nota de plata arata prea mult, in termeni de riscuri, de costuri. Pana la urma, La Mama era despre apropiere, “da-te un pic mai incolo sa incap si eu pe bancuta” si poate ca Mahu stie ca locul asta, as it was, nu poate fi distantat.
Dar vor concura si cei care regandesc pur si simplu ambientul. Un exemplu – tipic olandez, cum zice si autorul postarii, always a good, spontaneous and uncomplicated way to get over things. Mese distantate, design haios, simpatic, solutii rapide, gandite practic. Ok, nu e ideal, poate nu e foarte confortabil dar pare sigur. Pot sa ma protejez, e o distanta rezonabila, ma simt ok sa beau o bere, o cafea si sa si mananc ceva. Great, nici nu-mi doresc mai mult. Ceea ce si oameni ca Mahu ar putea sa faca. Tot La Mama dar un pic mai departe de ea; ca s-o protejam, ca pe toti batranii.

Pentru ca pana la urma si shopping center-urile erau despre aglomeratii; fiecare mall e o suma algebrica de cateva zeci de chiriasi tip La Mama, inghesuiti in jurul a sute de mese sau printre mii de rafturi. Cum era vorba aceea veche, cu bani multi, orice prost face chestii. Asa si in HoReCa si retail, cu trafic urias, oricine face vanzari. Challenge-ul major acum vine, sa aduci consumatori la punct ochit punct lovit – sa se simta suficient de safe sa intre, sa cumpere si sa vrea sa mai vina. Si sa le spuna si amicilor – bai, a fost ok, sunt safe astia de la … mergem si in weekend.

Inovatii, regandirea spatiilor, a traseelor, reinventarea experientei de cumparare. Cum arata un consumator de mall in vara lui 2020? Cat de stresat va fi si cat de repede va iesi daca ceva nu-i convine, lui, iubitei, fetitei sau nepotelului? Si ce e acel ceva? Gandire strategica, rapida, focus pe detalii, creativitate in costuri, echipe super profi cu oameni multi-tasking, campanii comunicate cu doza optima de realism, mai putina veselie nelalocul ei, mai multa grija, mai multe fapte. It would be a big world, out there.

Photo – @ Traian Panghe, Prague, 2017