Adevarul e ca am o mica strangere de inima scriind despre subiect. Cine stie ce batalii as fi nevoit sa duc cu avocatii trustului Pro care practic au interzis oricarei publicatii sa publice anumite stiri despre angajatii lor. Sper ca oamenii de acolo inteleg ca unii chiar cauta in povestea asta sensuri mai adanci, despre branding, despre responsabilitate individuala, despre valoarea unui brand personal incorporat in cel al unei companii samd.

Ce e fascinant in acest demers al CME e tocmai motivatia intrinseca, de business. Practic, PRO TV nu a dorit ca in media sa se declanseze un val de informatii despre angajatii lor suspectati de a fi fost infectati cu COVID-19 si in special nu a dorit sa apara in aceste posibile relatari numele Andreea Esca.

Pentru ca Andreea Esca e sinonim cu PRO TV. Cel putin la Stirile PRO TV, suprapunerea celor doua branduri e perfecta; Andreea Esca egal Stirile PRO TV. Cele doua branduri ale statiei au crescut organic, hranindu-se unul din succesul, perseverenta si statornicia celuilalt. Ca sa nu mai vorbim de coerenta si forta produsului media livrat de Stirile PRO TV Imi amintesc si acum 1 decembrie 1995; eram tanar ziarist, editor de stiri, mai exact – precizez mereu asta pentru ca mi s-a parut mereu ca e un pic alta meserie – si ma uitam mereu cu un soi de invidie si admiratie la Stirile PRO, care au fost ani de zile un etalon de presa greu de atins si mult mai greu de depasit. Sergiu Toader a facut acolo istorie, sunt zeci de reporteri si editori care au facut o adevarata scoala de presa la nivel occidental – stiri verificate, exclusivitati, reportaje cu audiente uriase. Stirile PRO TV au fost unul din argumentele esentiale in modernizarea societatii asteia care venea din comunismul infect al anilor ’80 si din tranzitia otravita si sulfuroasa a TVR de dupa Revolutie care cenzura fara rusine mitingul maraton Piata Universitatii si marile evenimente ale Opozitiei, cata era la inceputului anilor 90.

Stirile PRO TV, vocea si prezenta iconica a acestora, Andreea Esca, sunt parte a istoriei recente, a istoriei vii, a istoriei bune care ni si-a intamplat in ultimii 30 de ani. Si te intrebi la un moment dat cata lume mai e constienta de incarcatura simbolica a unei astfel de mosteniri. Si cat de mult poate sa duca cineva o astfel de povara; usor de dus in termeni financiari dar cum rezista o persoana ani si zeci de ani? Douazeci si cinci de ani pe acelasi scaun, in fata acelorasi camere – vorba vine, s-au schimbat si alea dar Esca a ramas.

Pentru ca vin niste momente, niste aripi de lebede negre, albe sau gri si falfaitul lor doboara tot. Din greseala, din neatentie si nebagare de seama apar niste involburari care fac sa tremure stilourile pe contracte si mouse-ii pe chart-urile de audiente si incasari. Nu stim ce contine contractul dintre PRO si Esca dar presupun ca e citit in aceste zile cu maxim interes si de avocatii trustului si de cei ai Andreei. Cert e ca cele doua parti sunt implicate in acest moment intr-o situatie despre care nimeni nu stie cum va evolua.

Faptele sunt ca Andreea Esca a participat la un eveniment mega-monden acum cateva saptamani, la Olimp, la inaugurarea unui hotel de lux si mai nimeni de pe acolo nu s-a agitat prea tare sa respecte intocmai regulile distantarii fizice.

Nu distantare sociala, cum spune toata lumea, ci distantare fizica. Pentru ca e despre distanta dintre oameni, masurata in metri la disciplina numita fizica = distantare fizica. Cum nici retelele nu sunt de socializare ci sociale; sunt despre interactiuni in mediul digital, care pot fi sau nu urmate de socializare propriu-zisa. Pot sa ma uit pe insta ani de zile la mii de chestii, sa dau like si share si sa nu socializez la o cafea cu cei de pe acolo. Oamenii nu prea mai dau doi bani pe reguli si pe logica, spunem cum o fi ca intelegem noi.

Revenim in contextul atat de complicat in care traim. Un virus depre care medicii nu stiu prea multe, infectari despre care nu stim cand si cum se produc; imbolnaviri aparent nu foarte multe dar cu efecte complicate – o molima soft cu accente hard careia lumea nu-i gaseste antidot. Negationisti, conspirationisti, toata fauna lumii se revarsa pe albia acestui COVID-19. Si fix in aceasta valtoare, apare stirea ca ancora PRO TV, de 25 de ani fara intrerupere la Stirile PRO TV, s-a infectat cu COVID-19 dupa ce a participat la un eveniment monden in care, dupa cum au relatat ziaristii, respectarea regulilor era mai subtire, mondenitatile erau la putere. Si sotul ei s-a infectat, se pare – iar unele surse spun ca la el e mai complicat. Si peste toate, o tacere grea.

Probabil ca strategii de crisis management a trustului au gandit ca in valtoarea asta, vor fi lucruri si mai grave decat imbolnavirea Andreei. Sa incercam sa acoperim cat putem prin tacere, ca mai mult ce sa facem. Sigur, e complicat de spus daca e cea mai buna solutie. Totusi, un simbol al presei quality, infectat, se pare, cu COVID-19, nu spune nici un cuvant. Sigur, nu e pe cont propriu, probabil ca acele fire care o leaga de trust, contractual, si negocierile dintre parti au decis sa nu comenteze.

Pentru ca valoarea de brand a companiei sa nu sufere, oamenii au decis ca Esca trebuie sa taca. Dupa ce a vorbit 25 de ani despre toate marile subiecte de presa ale vremii, Esca nu emite nici o silaba in legatura cu starea ei de sanatate. Adevarat, starea de sanatate e o chestiune privata dar statutul de persoana publica, mai ales in contextul acestei epidemii si mai ales in contextul in care e posibil ca ea sa se fi infectat intr-un loc in care nu au fost respectate regulile complica lucrurile.

Altfel, ca sa se poata asterne o tacere cat mai confortabila si mai lina peste acest subiect, apar si materiale de presa calde, calme si simpatice despre Andreea. Unii colegi de breasla o apara iar materialul semnat de Carmen Dumitrescu caineaza apetenta groaznia ca romanilor pentru umilire publica. Combate bine colega de breasla a Andreeei; statutul de persoana publica vine insa la pachet si cu aceste riscuri care trebuie bine gestionate, inclusiv de catre persoana publica respectiva.

Pana si competitia da o mana de ajutor televiziunii PRO TV si vedetei acesteia, mai rar asa ceva. O fi fost un serviciu contra serviciu, cine stie; ca nici despre Marcel Pavel si angajatii Antenei n-a scris mare lucru trustul PRO. Ai zice ca e o intelegere de monopol si te-ai intreba daca nu cumva e de competenta Consiliului Concurentei, ca sa nu zicem de CNA. Pana la urma, nu sunt informatii de interes public aceste stiri despre ditamai molima care afecteaza in fond sanatatea publica? Grea polemica – vine GDPR si zice despre dreptul persoanei la imagine, la intimitate, la protectia datelor personale.

Pana la urma, nici consecintele acestei taceri nu vor exploda ca o grenada de mana in audientele de pe o zi pe alta. Cel mai probabil, vor aparea mutatii in incredere, reputatie si apreciere. In sus sau in jos, nu stim. Ce e clar insa e ca una din cele mai mari crize de imagine a unui trust de presa in Romania are o strategie de rezolvare lineara, seaca si fara nici o infloritura. Tacere totala si cateva materiale favorabile par a fi de ajuns for now, cred cei din PRO si consultantii lor de imagine.
Sa vedem cum evolueaza si starea sotilor Esca-Eram. Multa sanatate amandurora, ca asta ar rezolva multe.

Photo – copyright Traian Panghe, Bruxelles, 2019